Ácsolt láda, tulipános láda

Érkezett egy hozzászólás az asztalosszerkezetekről szóló blogom egyik bejegyzéséhez – a kommentelő (falconw) igazából a honlapomon lévő szöveget kifogásolta, valamiért kicsit arrébb.
Kimoderálni nem akartam, de úgy gondoltam, szó nélkül sem szabad hagyni. Ugyanis több tévedést tartalmaz, mondhatni hitbéli téziseket állít szembe tudományos leírásokkal. (Szándékosan mondataira bontva idézem, nem akarom, hogy innen terjedjenek tovább áltudományos állítások.)

1.

“A szuszék Erdélyben úgy ismert, mint tulipános láda. (És tulipánokkal is van díszitve)
Gyakran találkozom ezzel a tévhittel. Valamiért szívesen ragasztanánk minden szép láda neve elé a “tulipános” szót, mint valami medaliont. Tévesen. Maga az ácsolt láda archaikusabb, pilléres szerkezetű darab, felépítése inkább egyes épületekhez, mint specialisták által készített bútorokhoz teszi hasonlatossá. Ezzel szemben a tulipános láda ún. asztalosbútor.

Ácsolt ládák régen és ma. A bal oldali: Terehegy (Baranya m.) 1837. Néprajzi Múzeum, Budapest
forrás: http://mek.niif.hu/02100/02115/html/img/1-432p.jpg

 

“Az ácsolt láda sokáig tartotta vezető szerepét, míg végül a XVIII. század folyamán mindinkább átadta azt a festett ládáknak. … A háziiparosok készítette szuszékokkal szemben a festett ládák tanult iparosok munkái. …Az összes magyar parasztbútor közül a festett ládák, vagy ahogyan a reformkortól kezdve általánosan nevezik, a “tulipános ládák” mutatják a legnagyobb formai és díszítésbeli változatosságot. … a tulipános láda fiókkal, páros fiókkal kombinálva többféle átmenetet alkot a tisztán fiókos szekrények, a sublótok felé.”
(Domanovszky György: A magyar nép díszítőművészete Akadémiai Kiadó, 1981.)

Lásd még a Néprajzi lexikonban ITT és ITT
(Az egész lexikon megtalálható az interneten, ITT.)

Egy ír csoda

A Designspotter-en mindenféle népeket találni, a lelkes álmodozók és a szikár profik egyaránt ott nyüzsögnek. (Magam is odaszemtelenkedtem, fel is kerültek a beküldött munkák, jóllehet nem kimondottan a designbútor kategóriába sorolódnak. Már ha soroljuk őket ide-oda.)

Hát az írek…  az egyik a dohányiparból pottyant ide, a másik az ír-olvas-énekel-szervez típusú aktív feleség, talán Amerikából.

Zelouf and Bell

Nem minden darab nyűgöz le, amit a Zelouf&Bell páros (és munkatársaik) produkálnak. De ami tetszik, az nagyon. Pontosabban ami tetszik, az úgy tetszik, hogy fenntartás nélkül fogadom el, olyan világot teremtenek, aminek szeretnék a részese lenni. Bátran nyúlnak anyagokhoz és formákhoz, olyan felületeket alkalmaznak, amik más kezéből kikerülve olcsó ripacskodásnak látszanának. Náluk valamiért nem.

European Design Exhibition – Düsseldorf, 2011

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normál táblázat”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Design Exhibition Dusseldorf 2011

  Szolgálati közlemény:
2011 május 7-21.-ig sajátos kiállítás lesz Düsseldorfban (az ugyanott zajló Eurovíziós Dalfesztivál három napja előtt, alatt és után). A szervezők a tévés dalversenyen részt vevő államokból kértek fel tervezőket, hogy készítsenek egy-egy támla nélküli ülőbútort (stool) – azt kutatva, hogy egy tárgy megfogalmazása ugyanúgy megkülönbözteti-e egymástól az országokat, mint a nyelv, a konyha, vagy az eltérő hagyományok. Magyarországot Pais-Horváth Péter képviseli. Az meg én volnék.

 Pais-Horváth Péter

2011 február 23-án kaptam egy email-t. Tárgy: European Design Exhibition Feladó: Konrad. Kevésen múlt, hogy nem töröltem, valamelyest hasonlított egy spamre. Aztán kicsit utánanéztem, a felkérést elküldő designer (Konrad Jesdinsky) és a szervező csoportosulás (Anonymous Design) egyaránt létező entitásnak látszott. Utóbbi pedig egy szimpatikusan hangzó manifesztumot is megfogalmazott.Hokedli

A darab – tulajdonképpen egy fejőszékre hajazó hokedli – elkészült.Ülőke design

Nemrég került ki a résztvevők listája. Vegyes társaság, de az látható, hogy a többség az aktuális irányzatok körül sertepertélő designer. Igazából még mindig nem értem, hogy kerültem közéjük. Az internetes kereső elsőként az én oldalamat dobta ki? Vagy tudatosan törekedtek arra, hogy a tiszta, esetenként steril munkák között legyen néhány „földszagú”, műhelyszagú munka is? (A svájci kolléga egyébként még az, aki hozzám valamennyire hasonló világot képvisel. Csak olyan svájci módon: pontosabban, tisztábban, egyértelműbben. Heinz Baumann a neve.)

A kiállítás helyszíne:
Galerie Teilmöbliert
Düsseldorf
Lorettostrasse 9.


Időközben találtam egy német blogot, ahol a külső szemlélő nézőpontjából írnak az eseményről. (Jó angolsággal.)
http://blog.smow.com/2011/03/eurodesignexhibition-sit-down-please-40-stools-from-40-countries/

Design-fanoknak amúgy is ajánlott. Főoldal: http://blog.smow.com
Időközben a hokedli felkerült a honlapomra is: http://www.faktura.hu/HOKEDLI.htm
 

 

 

Teilmöbliert Düsseldorf

 

Íróasztal

íróasztal 

Két és fél éve, 2008-ban rajzoltam egy íróasztalt. Kevés hely volt mellette és mögötte, ezért a(z oldalról való) beülést könnyítendő, a lábazatát nem tettem zárttá. Végül egy másikat választottak helyette. Szerettem volna megcsinálni az eredetileg tervezettet is. Sokáig propagáltam, amíg találtam valakit, aki elég bátor volt ahhoz, hogy rajz alapján elkészíttesse. Azazhogy csodálatos módon két ilyen család is jelentkezett, szinte egyszerre. Az egyikük számára elkészült a bútor, égerfából. (A következő szilből lesz.)

íróasztal terv

Az alábbi ábrák a “Gyerek íróasztal terve” posztban nagyobbak:Íróasztal terv
 A szerkezetet a forma szinte diktálta. Átmenő, ékelt és faszeggel erősített csapok, ácsolatokról ismert fél-fecskefarkú beeresztések kötik össze a lábazat elemeit. Az asztallapot a lábazat felső vízszintes elemei tartják mereven, fecskefarkú hevederként. A forma organikusra sikeredett – talán át kellene fogalmazni egyenesekre is…
Alulról nézve külön világa van a bútornak. Néha mintha egy hajó vagy egy épület faszerkezete látszana.

asztal szerkezetíróasztal szerkezete

Facebook – idegen csap – étcsoki

Feltettem a Faktúra Bútor oldalamat a Facebook-ra.

Alább lehet lájkolni. (Vigyázat, az alábbi ikonra kattintással nem ezt a blogot, hanem a www.faktura.hu oldalt lájkoljuk – de egykutya, vagyis egy tőről fakad. Én vagyok az a tő:))

És hogy értelme is legyen a posztnak, felrakok egy képet egy olyan bútorrészletről, amit úgysem láthat más, csak aki ide látogat – egy ágy falhoz tolt oldalán lakik ez a kis idegen csap.

Butterfly joint – pillangó csap – mondja rá az angol. Csodálkoznék, ha nem lenne magyar neve is. De legalább valami blikkfangos német titulusa csak van. Ha valaki tudja, szóljon. (Nekem a szaloncukor jut eszembe erről a formáról.)

Ha valaki megírja a magyar és a német nevét is, annak komlyan küldök egy tábla jobb fajta étcsokit.

Ujjgyakorlatok – padláda

Nyaranta megjelenik nálam egy házaspár. Nagyon kedvesek, mondanak egy összeget, és kérnek néhány variációt, nászajándékra. A megcélzott nagyságrendtől függően tükör, falitéka, bölcső, láda kerül szóba többnyire. (Fontos adalék, hogy néptáncosok, ennek megfelelő érdeklődéssel, barátokkal.)
Rendes kis nyári ujjgyakorlat. Máskülönben nem nagyon csinálnék ilyesmit – eltekintve a bölcsőbolt termékeitől.

 

Idén sunyi módon rajzoltam nekik egy (kettő) viszonylag egyszerű, szép falitékát, megcsillantva, hogy kőrisfából is lehetne. Mellé állítottam a tavaly készített (akkor fenyőből) padládácskát. Inkább láda volt az, mint pad. Biztos voltam benne, hogy az előbbit választják. Nem jött be – nem mindig szokott bejönni.

Ez lett volna a téka:
Falitéka terv

Nem egy innovatív darab, ez a téka, de kedves, arányos, szerethető bútor lett volna.

Ez lett helyette (-égerfa). Azt hiszem, az ötéves kislányom szeretne egy ilyent a szobájába:
padláda
 

Pad

Elkészült egy pad. Pontosabban: padláda. Addig is, amíg a készítése közben született fotókat feldolgozom itt van három kép.

A homlokfelület anyagának összeforgatását mutatom be itt.padláda

pad étkezőbepad

Angolok – English woodwork

Már megint ez a külföldre mutogatás…

Addig addig bóklásztam a hálón, amíg egy angol szakmai fórumnál elakadtam. Időnként belenéztem, aztán azon kaptam magam, hogy rendszeresen olvasom, majd regisztráltam, aztán függő lettem. Nem szupermenek írják: derék angol mesteremberek, lelkes hobbisták, érdeklődők. Tudjuk, történelmi és gazdasági okai vannak, de ezzel együtt el kell fogadni, sokat lehet tanulni tőlük. Sokat KELL tanulni…
(Például azt a nyitottságot, amivel a messziről jött  kollegát fogadják:) )

Magam is éltettem sokáig egy mítoszt a káeurópai nyomorból eredeztetett buher-zsenialitásról. (ti.: A gyenge technikai háttérrel rendelkező magyar szakember kénytelen agyafúrt házilagos megoldásokkal csodát csinálni, míg a  csoda-célgépekkel dolgozó európai kollegája elbutul, és csak arra képes, amit a masinái alapból lehetővé tesznek.)  Az angol (amerikai, ausztrál stb…) mestereket látva ki kellett józanodnom: legalább olyan kreatívak, mint a sárból aranyat készítő hazai szaktársak.

És ehhez hozzáadódik az, hogy régóta jólétben élnek, vagyis van idejük, igényes és fizetőképes vásárlórétegük. (Tudom, mi véreztünk ki a töröktatár szipoly alatt-miatt, ők pedig közben ápolgatták a házaikat – de ezen most kár rágódni.)
És van még valamijük: régi-régi technikai kultúrájuk. És rendelkeznek ezen kívül valami csodálatra méltó modern konzervativizmussal. Szeretik a régi dolgokat, de ez nem válik el a moderntől. A hagyományt nem csak úgy őrzik, hogy mintát profiloznak minden marható élbe ha kell ha nem. 

Lássuk csak:

 

 Ez itt egy dohányzóasztal.  Steve Allford munkája.  Kell magyarázni? Mai darab. A korszerűsége mellett mind a látható, mind a rejtett részei kézműves gondossággal vannak kialakítva.  És mivel a formát a minimumra redukálta, megengedheti magának, hogy – hadd szóljon! – engedje tobzódni a kőris rajzolatát (húrmetszet).