Ez hosszú lesz… a külső-belső hajtóerőtől a szülői értekezleten át a csavarozásig.
1. Volt egy kísérlet, nem is rossz, de mégiscsak darabos dolog az édesapával széklábat fűrészeltetni. Bújkált is bennem a gondolat, készíteni kell olyan ülőbútort, ami alkalmazkodik a gyerek változó méretéhez és az állításához nem kell külön tanfolyam. Késztetés volt, valami homályos elképzelés köde is gomolygott a fejemben, de kellett, hogy idén egy héten belül két édesanya is jelentkezzen, hogy lennék-e annyira vállalkozó szellemű, hogy… Kaptam a lehetőségen.
Állítható gyerek íróasztal – állítható szék
Eddig nem sikerült állítható magasságú gyerek íróasztalt készítenem. Azazhogy egyszer – jó régen – igen, találtam is róla egy nem túl éles képet.
A lábak végébe fúrt menetbe hajtott fa orsókkal fokozatmentesen lehetett emelni a lapot. Maga a káva négy eleme fecskefarkú fogazással épült össze, és (-te jó ég!-) a káva rövid elemei a felső élükön kialakított fecskefarkú hevederrel csatlakoztak a tetőlaphoz. Most visszagondolva – csodálatos megoldás volt. A szék lábai között látszik -vagy csak sejlik – egy okos kis szerkezet. Az első széklábakra szintén fa csavarorsók segítségével fel lehetett erősíteni egy állítható lábtámaszt.
Ennyit erről. Remélem, akad, aki érti, nagyon szakmai volt.
Ami viszont a közelmúltban összejött (rövid említés már történt róla): egy lelkes és türelmes szülőpárral kiötöltünk egy sajátos megoldást. Beleszerettek a blogon egy régi posztban közzétett rajzba.
Hogyan tervezzünk széket? 2.
Az előzmények alapján tudjuk, hogy melyik szék fog elkészülni.
A feles méretű modell alapján több dolog (szögek, ívek) biztos, de például a szerkezet egyes elemei, bizonyos méretek csak valós nagyságban láthatók. Hogy biztosra mehessünk, szükségesnek láttam egy amolyan “muszter” darabot összeállítani. Ehhez egy másik munkából rám maradt szilfát használtam fel. (A székek kőris alapszerkezettel, kerti dió/juglans regia/ ülőlappal és támlával készülnek.)
Hogyan tervezzünk széket?
Egy ízben Vásárhelyi János szájából hallottam, hogy nem érti, miért asztal-os az asztalos – mikor a legnagyobb kihívás mindig is a szék tervezése volt (és van).
Igaza volt.
Néhány többé-kevésbé működőképes ülőbútoron túl vagyok már, és egyik sem volt olyan, hogy egy lendülettel leültem, megrajzoltam, elkészítettem.
- A székeknél néhány kis csomópontnak kell roppant nagy erőket felvennie. Rendszerint minél könnyedebb, elegánsabb a bútor, annál kisebb helyen koncentrálódik a terhelés.
- A legtöbb széknek nem csak egy jellemző nézete van. És ha van is kettő, önmagában harmonikus vetülete, még mindig lehet, hogy összességében gond lesz az arányokkal.
- Ergonómia, ergonómia, ergonómia!
Több széken is dolgozom évek óta, nem is eredménytelenül. Igyekszem összeegyeztetni a hagyományos (!tökéletes!) lapba fúrt-ékelt lábmegoldást a korszerű formával és az ergonómiával. De erről majd később, egy másik posztban… Ami most érik, az egy szép, kimódolt csapozásokkal összeépített ülőbútor, amolyan "kézműves öröme" típus. Érdekes, hogy honnan hová jutott a dolog. és az sem mellékes, hogyan.
Nos:
Borzalmas firkákkal indult.
Reggelente az éppen begyújtott cserépkályha és a teám mellett, a kislányom rajzmappájába kapartam ezt-azt. Amit tudni lehetett: a majdani használó szerette volna, hogy az ülőlapon átmosolyogjanak a lábak csapvégei. A család, aki a nagyon távoli jövő ködös homályában együtt fog élni ezekkel a székekkel, udvariasan úgy tett, mintha értené, mit akartam elmondani a rajzokkal. Én már láttam, mi lesz, de szükségesnek gondoltam megfoghatóvá és megnézhetővé tenni a bútort. Három változatot megcsináltam felére kicsinyítve. Egy jó erős munkanap, PUR ragasztó, facsavarok. Azóta van mire ülni a gyerekeknek.
Alapvetően az oldalnézeti rajzok felhasználásával készültek. Egyrészt segítettek látni, hogyan fognak kinézni a székek, de e mellett azt is megmutatták, melyik típusnak melyek a szép nézetei, illetve hogy az arányokat hogyan érdemes módosítani.
Eurovízió 2.
Május 6.-án nyílik az alant említett kiállítás Düsseldorfban.
A katalógusa letölthető a szervezők honlapjáról, vagy közvetlenül erre a linkre kattintva:
http://www.guidozimmermann.com/anonymegestalter/EDE_2011_ZIM_WEB.pdf
Érdemes végigböngészni. Egyrészt meglehetősen érdekes, eklektikus válogatás. Ennek megfelelően mindenki találhat benne neki tetsző ülőbútort/designert/olvasnivalót. Idő híján nem tudok róla áttekintést adni, de mindenképpen javaslom átolvasásra. A nem túl izgalmas kérdésekre (Milyen szerepet játszik a design nálatok/Mondd el Európának, amit mindig is akartál/Hogyan ülnek az emberek a hazádban) helyenként elég érdekes, máshol felejthető válaszok születtek.
European Design Exhibition – Düsseldorf, 2011
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normál táblázat”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Szolgálati közlemény:
2011 május 7-21.-ig sajátos kiállítás lesz Düsseldorfban (az ugyanott zajló Eurovíziós Dalfesztivál három napja előtt, alatt és után). A szervezők a tévés dalversenyen részt vevő államokból kértek fel tervezőket, hogy készítsenek egy-egy támla nélküli ülőbútort (stool) – azt kutatva, hogy egy tárgy megfogalmazása ugyanúgy megkülönbözteti-e egymástól az országokat, mint a nyelv, a konyha, vagy az eltérő hagyományok. Magyarországot Pais-Horváth Péter képviseli. Az meg én volnék.
2011 február 23-án kaptam egy email-t. Tárgy: European Design Exhibition Feladó: Konrad. Kevésen múlt, hogy nem töröltem, valamelyest hasonlított egy spamre. Aztán kicsit utánanéztem, a felkérést elküldő designer (Konrad Jesdinsky) és a szervező csoportosulás (Anonymous Design) egyaránt létező entitásnak látszott. Utóbbi pedig egy szimpatikusan hangzó manifesztumot is megfogalmazott.
A darab – tulajdonképpen egy fejőszékre hajazó hokedli – elkészült.
Nemrég került ki a résztvevők listája. Vegyes társaság, de az látható, hogy a többség az aktuális irányzatok körül sertepertélő designer. Igazából még mindig nem értem, hogy kerültem közéjük. Az internetes kereső elsőként az én oldalamat dobta ki? Vagy tudatosan törekedtek arra, hogy a tiszta, esetenként steril munkák között legyen néhány „földszagú”, műhelyszagú munka is? (A svájci kolléga egyébként még az, aki hozzám valamennyire hasonló világot képvisel. Csak olyan svájci módon: pontosabban, tisztábban, egyértelműbben. Heinz Baumann a neve.)
A kiállítás helyszíne:
Galerie Teilmöbliert
Düsseldorf
Lorettostrasse 9.
Időközben találtam egy német blogot, ahol a külső szemlélő nézőpontjából írnak az eseményről. (Jó angolsággal.)
http://blog.smow.com/2011/03/eurodesignexhibition-sit-down-please-40-stools-from-40-countries/
Design-fanoknak amúgy is ajánlott. Főoldal: http://blog.smow.com
Időközben a hokedli felkerült a honlapomra is: http://www.faktura.hu/HOKEDLI.htm
“… kortárs, de nem trendi”
Nagyon sietve, de nem hagyhatom ki. Most találtam a 2010-es sanghaji expo-n kiállított darabokra: Thomas Wütrich és Yves Raschle svájci tervezők székeire.
Ahogy szeretjük: anyag, szerkezet, forma:)
Naaagyon jó!
Olajozott tikfa: ezt meg nem szeretjük annyira🙁
És a képek:
Max Lund
A képen egy igazi Maxlund, egy békebeli iparos látható . Kályhacső nadrág, kockás ing, sörtebajusz. 24 munkában töltött év, elsősorban belsőépítészet.
Ha őszinte vagyok magammal, elismerem, hogy nem ragadott igazán magával a mester. De a munkái talán elárulnak valamit a svéd kézművességről. Nincs csinnadratta, komolyság van, de áthatja a derű. És nem nehezedik rá a nálunk gyakori konzervatív tekintélytisztelet. Rendben van, na…